چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟

به نام خدا

کارآفرینی یعنی ریسک کردن یعنی خداحافظی با سود بدون خطر بانکی و ورود به دنیای جدید کسب و کار! البته فراموش نکنید تا ریسک نکنید سود های چندانی نخواهید کرد! از قالب تکراری خارج می‌شوید؛ این بار قرار است پشت بوم خیال و ماورای اندیشه‌هایتان، ایده های استارت اپی خود را ترسیم کنید.

در این مسابقه نفس گیر کسی که بیزنس پلن ندارد همانند راننده ای می ماند که سوار ماشین بدون چرخ شده است واضح است که هر مقدار تلاش کند و قسمت های دیگر را اهمیت دهد نتیجه ، وقت و سرمایه خود را تلف کرده است.

اما یک طرح کسب وکار یا پلن تجاری از چه عناصری تشکیل شده است؟ یک کارآفرین اپلیکیشنی با ترسیم این طرح به چه چیزی می‌رسد که بدون آن ممکن نیست؟ به تمام این سوالات در ادامه این مطلب پاسخ داده شده است.

خلاصه عملیات اجرایی

چکیده عملیات اجرایی مهم ترین قسمت معرفی یک کسب و کار می باشد. درست همانند یک کتاب که اگر مقدمه ی آن جذابیت کافی را نداشته باشد شما را به ادامه خواندن کتاب ترغیب نمی کند. سرمایه گذار اینجا تصمیم می گیرد با داستان شما همراه شود یا آن را کار بگذارد.

شما با گزاره های هوشمند باید توضیح دهید قرار است چه مشکلی را حل کنید یا چه خدمتی را ساده تر در اختیار مردم قرار دهید. شما باید تمرکز ویژه ای روی نقطه تمایز خود و رقبا داشاته باشید.

نتیجه تصویری برای چگونه بر روی استارت آپ ها سرمایه گذاری کنیم؟

معرفی استارتاپ یا تیم

این بخش نه برای مشتری بلکه برای خود شما است. به خاطر خودتان توضیح مختصری از برند داشته باشید. درباره سوابق فعالیت تان توضیح دهید.

اگر محصولات دیگری هم دارید آن‌ها را معرفی کنید و سعی کنید به روش برندینگ، یک طرح کسب وکار استارتاپ بسازید.

استراتژی کسب درآمد

چه طور قرار است با این برنامه کسب درآمد کنید؟ سرمایه گذاران همواره به دنبال پاسخی برای این پرسش هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چه طور قرار است سرمایه گذاری آن‌ها در آینده جبران شود و علاوه بر بازگشت سرمایه به سود برسند؟

به چند مدل درآمدزایی به عنوان طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن توجه کنید:

  • پلتفرم: پلتفرم‌ها همان سیستم عامل‌هایی هستند که برای برطرف کردن یک نیاز خاص کاربر تولید شده‌اند.  شما هم باید مثل اپلیکیشن Uber و AirBnB می‌توانید محیطی را فراهم کنید که هم فروشنده و هم مشتری به صورت همزمان در کنار هم قرار گیرند. با این طرح می‌توانید سود زیادی را در معاملات داشته باشید و هم در پرداختی مشتری و هم فروشنده سهیم شوید.
  • تبلیغات: مثل فیسبوک و اسنپ چت از تبلیغات استفاده کنید؛ به نحوی که کاربر با وجود پیام تبلیغاتی چشم از شما برندارد. در تبلیغات خود مشتریان را هدف قرار دهید و با انواع تبلیغات آنلاین نظیر تبلیغات کلیکی کاربران را به صورت ویژه به خود جذب کنید.
  • اشتراک گیری: یکی از موارد مهم در کسب درآمد با طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن ارائه بخشی از خدمات به صورت رایگان و سپس اشتراک گیری برای ارائه سایر خدمات به صورت غیررایگان است. به این شکل که می‌گذاریم ابتدا کاربر طعم دلچسب خدمات ما را حس کند؛ بعد از این که او را مشتاق کردیم باقی قابلیت‌ها را به صورت غیررایگان و با پرداخت مبلغی در قالب اشتراک ماهانه، سالانه و در اختیار او قرار می‌دهیم.

مدل‌های کسب وکار زیادی وجود دارد. در صورتی که مدل انتخابی شما جوابگو نبوده است بهتر است با جستجوی بیشتری جبران خسارت کنید و برای انتخاب مدل تجاری متناسب با کسب وکارتان دست به کار شوید.

استراتژی بازاریابی

از آن جایی که محیط فعالیت در این بازار کاملا رقابتی شده است بدون بازاریابی هیچ شانسی برای دیده شدن توسط مشتریان ندارید رویکرد‌های بازاریابی دقیقا باید مطابق با سلایق مشتریانی باشد که آن‌ها را شناخته‌اید و به مشتریان ثابت شما تبدیل شده‌اند.

برای انجام بازاریابی خیلی خودتان را درگیر جزئیات نکنید. امروزه آژانس‌های تبلیغاتی زیادی وجود دارند که با مهارت بسیار در زمینه تبلیغات و بازاریابی فعالیت می‌کنند. مدیران وب سایت و صاحبان برند هم می‌توانند با آسودگی خیال به سایر اهدافشان بپردازند.

تنها مسئولیتی که به عنوان یک سرپرست یا مسئول پروژه در بازاریابی بر عهده شما قرار دارد انتخاب کمپین‌های بازاریابی است. شما هستید که باید با توجه به حجم کاربران، کمپین مناسب را انتخاب کنید و هزینه آن را با بودجه فعلیتان هماهنگ سازید.

تصویر مرتبط

رهبری تیم

رهبری تیم را کسی به دست می‌گیرد که سابقه او نشانگر توانایی‌هایش در مدیریت گروه می‌باشد. سرمایه گذاران هم به اولین چیزی که توجه می‌کنند گذشته یا سابقه سرپرست است.

اگر دستاورد خاصی داشته باشید شانس دیده شدن شما نیز بیشتر خواهد شد. (پس تکلیف استارتاپ اولی‌ها چه می‌شود؟!)

چکیده مالی

وقت آن رسیده است که کار خود را با اعداد و ارقام آغاز کنید. پلن یا برنامه مالی شما باید از همین الان مشخص شده و موارد زیر در آن قید شوند:

  • تنظیم پیش فاکتور یا پروفرما: صورت حساب مالی حداقل برای 3 تا 5 سال آینده باید تهیه شده باشد.
  • مفروضات کلیدیمفروضات کلیدی شامل رشد درآمد، ساختار هزینه‌ای و غیره می‌باشند. اگر مفروضات شما با واقعیت تطابق نداشته باشد احتمالا در ارائه پیش فاکتور دچار مشکل خواهید شد.
  • بودجه مورد نیاز: چه میزان بودجه نیاز دارید؟
  • استراتژی خروج: چه برنامه‌ای برای خروج سرمایه از مسیر پیشرفت پروژه دارید؟

اهمیت تهیه چکیده مالی

به دو دلیل اساسی تهیه چکیده مالی از اهمیت زیادی در ترسیم طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن برخوردار است:

سرمایه گذاران بالقوه به دنبال همین ارقام هستند و میزان توانایی شما برای رشد را به همین شیوه می‌سنجند. مهم‌تر از آن چکیده مالی به مثابه یک پیشگویی است و همه چیز را در آینده نشان می‌دهد.

اگر بخشی از پروژه شما به اصطلاح بلنگد، سرمایه گذار سریع پا پس می‌کشد. با چکیده مالی مستندات کاملی برای دفاع از خود در دست خواهید داشت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.