دیجی کالا برند نام آشنای این روز های اینترنتی و مجازی به قدری بزرگ شده است که حدود 92.5 درصد بازار خرده فروشی آنلاین را از آن خود کرده است. دیجی کالا شرکتی که امروز بیش از هزار کارمند دارد و دیگر از جرگه استارت اپ خارج شده است دیگر نمی توانیم این غول خرده فروشی آنلاین وطنی را استارت اپ بنامیم! اما به راستی دیجی کالا چگونه به این رشد خیره کننده دست یافته است؟ در این مقاله قصد داریم به طور ریزتر به زیر و بم روند توسعه شرکت بپردازیم پس با ما همراه باشید. دیجیکالا از جملهی موفقترین کسب و کارهای نوپای ایرانی یا استارتاپی است که طی بیش از یک دهه فعالیت خود پله پله رشد کرده و موفق شده تا به بزرگترین خردهفروشی اینترنتی خاورمیانه تبدیل شود.
بیش از یک دهه از زمان تاسیس و آغاز به کار رسمی دیجیکالا به عنوان یکی از موفقترین استارتاپهای ایرانی میگذرد. دیجیکالا در طول یک دههی گذشته با پشت سر گذاشتن چالشهای گوناگون، موفق شده تا به مستعدترین استارتاپ کشور برای یونیکورن (رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری) شدن، تبدیل شود؛ بطوریکه به گفتهی موسسین این استارتاپ رو به رشد، دیجیکالا فاصلهی بسیار اندکی با رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری دارد تا رکورد جدیدی را در میان استارتاپهای ایرانی به نام خود ثبت کند.
دیجیکالا در حال حاضر بیش از ۲٫۶۰۰ کارمند دارد و با ایجاد بستری مناسب در مرکز پردازش ۵۰ هزارمتر مربعی خود امکان پردازش بیش از ۳۰۰ هزار کالا بصورت روزانه را فراهم آورده است. استفاده از راهکارهای مکانیزه در مرکز پردازش این شرکت فاصلهی زمانی ثبت سفارش تا پردازش را به کمتر از ۲۰ دقیقه کاهش داده است.
نوسانات مثبت و منفی ارز می تواند تاثیر متفاوتی بر روی پارامتر های اقتصادی باشد افزایش نرخ ارز همزمان با تهدید بودن می تواند یک فرصت بالقوه نیز باشد این کاملا بستگی دارد چه نوع دیدی به مسئله داشته باشیم و چگونه با آن برخورد کنیم. تغییر قیمت دلار امروز مثل تمام پدیده های اقتصادی لزوما تهدید یا فرصت نیست و بستگی به شرایط استفاده ما از آن دارد، در این مورد حوزه فناوری اطلاعات و علی الخصوص نرم افزار هم از این قاعده مستثنا نیست و تابع همین شرایط است.
تاثیر تاثیر دلار امروز بر روی برنامه های استراتژیک و نرخ سرمایه گذاری :
استارتاپ ها مجبور به درنظر گرفتن «بازده سرمایهگذاری» (ROI) هستند. سرمایه گذاران یا شتابدهنده ها بهرحال به منظور افزایش دارایی های خود در یک استارتاپ نرم افزاری سرمایه گذاری کرده اند و قطعا منتظر هستند. اینکه تغییر قیمت دلار استارتاپ ها را از ارائه برنامه مدون بازده سرمایه گذاری امتناع می دهند در برابر اینکه خیلی از سرمایه گذاران دیگر نمی توانند به استاراتاپ ها که غالبا در حوزه نرم افزار هستند اعتماد کنند، احتمالا خیلی مهم نباشد. باید پذیرفت در کنار همه مواردی که برای شروع، رشد و بلوغ استارتاپ مهم است، سرمایه مادی نیز بسیار حائز اهمیت است و نوسانات ارز باعث درهم شکستن تعداد بسیار زیادی از استارتاپ ها خواهد شد.
نام استارت اپ شتاب دهنده و ... حداقل یک بار به گوش هایمان برخورد کرده است اما بگذارید کمی خودمانی تر راجب آن سخن بگوییم کسب و کار نوپا از چند ویژگی مقیاس پذیر بودن ، عدم قطعیت و تکرار پذییر بدن تشکیل می شود یا به عبارت ساده تر سریع فراگیر شود. هر زمان که کسب و کاری به راه افتاد یعنی به قولی چرخ هایش به حرکت در آمد حالا برای حرکت سریعتر و زودتر رسیدن به مقصد لازم است شتاب بگیرد اینجا جایی است که شتابدهنده ها با فراهم آوردن امکانات، زیر ساخت ها و آموزش های مورد نیاز از استارتاپ های در حال حرکت حمایت می کنند.
بسیاری از استارت اپ ها و فروشگاه های مختلف اینترنتی و سایر کسب و کار ها نوپا احساس می کنند برای توسعهع کار خود نیاز به یک اپلیکیشن دارند اما مهم دغدغه مهمتر آنها هزینه و نیزوی متخصص می باشد که برای این کار باید اختصاص دهند. با پازلی شما می تواند با صرف هزینه ای کم بازخورد مناسبی دریافت کنید برای این ساخت اپلیکیشن اختصاصی خود نیازمند سواد قوی در حوزه برنامه نویسی و اپلیکیشن نیستید با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با جزییات بیشتر اشنا کنیم.
یک بانک اطلاعاتی بزرگ را در نظر بگیرید که دادههای مربوط به سلامت و ساختار بدنی شما را در اختیار دارد و از همه این اطلاعات برای ساختن الگوی ریاضی زیستی شما استفاده میکند! این کار با چه منظور و فایدهای انجام میشود؟
نتیجه ساخت این الگو آن است که از آن میتوان برای شبیهسازی نسخه دیجیتال از شما و آنچه در درونتان میگذرد، استفاده کرد. وجود چنین سامانههایی کمک میکند که سلامت شخصی افراد بهبود یافته و گزینههای مربوط به خواب، تغذیه، مصرف دارو، ورزش و ... با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.
به این ترتیب پزشکان قادر خواهند بود در طول زمان درک بهتری از وضعیت سلامت افراد به دست آورده و برنامههای سلامتی آنان را مدیریت کنند. این امکانات اینک از تصور و فرضیه خارج شده و توسط یکی از کسبوکارهاینوپا و موفق آفریقایی عملی شده است.
شرکت LifeQ نمونهای شاخص از کسبوکارهای نوپای آفریقایی است که تمرکز خود را به جای حل یک مسئله منطقهای، روی ارائه راهحلهایی برای مسائل جهانی قرار داده. این بدان معناست که شرکت فضای بسیار بزرگی برای فعالیت و رشد در اختیار دارد. از سال ۲۰۱۲ همه در جستوجوی شنیدن اخباری از برنامههای شرکت HealthQ بودند که شرکت مادر این کسبوکار است.