عموم مردم وقتی در زندگی شهری امروزی از کار و روزمرگی های مداوم خسته می شوند علاقه دارند بخشی از تعطیلات یا آخر هفته ی خود را به تفریح و آرامش بگذرانند. بسیاری از مسافرین به دنبال یک سفر بدون دغدغه بلیط ، محل اسکان و.. می گردند. خوشبختانه این روزها استارت اپ های گردشگری مختلفی تاسیس شده اند که در این مقاله سعی داریم میزان خدمات تعدادی از استارت اپ ها را با شما در میان بگذاریم.
اسکات کیز، بنیانگذار شرکت Scott’s Cheap Flights
زمینهی فعالیت شرکت: این شرکت در زمینهی ارسال خبرنامههای ایمیلی کار میکند. خبرنامههای این شرکت به دو دستهی رایگان و غیر رایگان تقسیم میشوند و اخبار مرتبط با پروازهای ارزان را در اختیار افراد علاقهمند قرار میدهند. این شرکت توانسته است تا به حال یک میلیون دلار در هزینههای پرواز مشتریهای خود صرفهجویی کند.
داستان شکلگیری کسبوکار: کیز میگوید: «نیاز، مادر اختراع است.» زمانی که کیز از دانشگاه فارغالتحصیل شد بهعنوان روزنامهنگار فعالیت میکرد و آرزو داشت بتواند به نقاط مختلف سفر کند؛ اما پول کافی برای انجام این کار نداشت. او برای رسیدن به آرزوی خود تمام راهنماییهای لازم برای پیدا کردن پروازهای ارزان را مطالعه کرد و توانست در سال ۲۰۱۳ ارزانترین پرواز را از نیویورک به میلان با قیمت تنها ۱۳۰ دلار پیدا کند. او بلافاصله بلیت را خریداری کرد و توانست با پرداخت این مبلغ کم به یکی از مکانهای مورد علاقهی خود سفر کند. بعد از بازگشت کیز از سفر تمام همکاران او از این موضوع استقبال کردند و از او خواستند دفعهی بعد آنها را نیز در جریان ارزانترین پروازها قرار دهد.
بنابراین کیز یک لیست از ایمیل دوستان و همکاران خود تهیه کرد و اطلاعات پروازهای ارزان را برای آنها ارسال کرد. او در ۱۸ ماه اول این کار هیچ درآمدی نداشت و تنها به چشم یک سرگرمی به آن نگاه میکرد. تا اینکه در سال ۲۰۱۵ لیست ایمیل بهاندازهای طولانی شد که کیز مجبور بود برای ارسال ایمیل به این تعداد مخاطب، به شرکت خدمات ایمیل پول پرداخت کند. درنتیجه تصمیم گرفت از ۲۵ نفری که در لیست حضور داشتند ماهانه دو دلار پول بگیرد.
شرکت چگونه به سوددهی رسید: دغدغهی اصلی کیز این بود که مردم حاضر نشوند بابت اطلاعاتی که میتوانند رایگان به دست آورند، پولی به آنها پرداخت کنند. درنتیجه قرار شد در ابتدا تنها دو دلار در ماه از مشتریها دریافت شود. هفتههای اول سود چندانی نداشت اما کیز موفق شد چند هفتهی بعد صد دلار درآمد کسب کند. بعد از چند ماه او و دیگر بنیانگذار شرکت به این نتیجه رسیدند شرکتهای صادرکنندهی کارت به ازای هر تراکنش درصد بالایی از حساب مشتری کسر میکنند و این موضوع به ضرر آنها است. درنتیجه تصمیم گرفتند خدمات طولانیمدتی را بهمنظور کاهش هزینهی مشتریها به آنها ارائه دهند: ۱۵ دلار برای سه ماه، ۲۵ دلار برای ۶ ماه و ۳۹ دلار برای یک سال.
راز موفقیت: کیز در رابطه با راز موفقیت کسبوکار خود میگوید: «همهی ما به خودمان قول میدهیم زمانی که کارها به نقطهی مشخصی رسیدند به خودمان استراحت دهیم و کار سخت را کنار بگذاریم. این موضوع شاید در مورد درآمدهای گذرا مانند فروش کتاب صحت داشته باشد اما در مورد کسبوکار این طور نیست. هرقدر کسبوکار رشد بیشتری داشته باشد، یعنی مردم بیشتر روی شما حساب باز میکنند و مسئولیتهایتان بیشتر از گذشته خواهد شد.»
نکتهی شروع کسب و کار: کیز در مورد این سؤال گفت: «اگر قصد دارید کسبوکار خود را راهاندازی کنید بهتر است زودتر از موعد از شغل روزانه و ثابتی که دارید استعفا ندهید. کارآفرینانی که این کار را انجام میدهند بعد از مدتی با مشکلات مالی مواجه میشوند.» او این موضوع را همیشه در ذهن داشت که اغلب استارتاپها به همین دلیل شکست میخورند؛ درنتیجه تصمیم گرفت از لحاظ مالی عاقلانه رفتار کند. او تا ۶ ماه بعد از اینکه کسبوکار خودش را راهاندازی کرد از شغل قدیمی خود استعفا نداد. کیز معتقد است تا زمانی که نیاز بازار برای خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید ثابت نشده است بهتر است شغل قبلی خود را کنار نگذارید.
نکتهای برای مصرفکنندگان: واقعیتی که شاید کمتر با آن آشنایی داشته باشید این است که اگر پروازی را مستقیما از طریق خطوط هواپیمایی رزرو کنید، قانون این اجازه را میدهد که بعد از گذشت ۲۴ ساعت بدون پرداخت هیچ هزینهای آن را کنسل کنید (مگر اینکه زمان پرواز کمتر از یک هفته باشد). اگر قرارداد مناسبی پیدا کردید میتوانید بلیت را بخرید، قیمتش را برای خودتان ثابت نگهدارید و سپس تصمیم بگیرید آیا میخواهید آن را بفروشید یا خیر. بهطور کلی هرقدر قیمت بلیت پایینتر باشد، زودتر به فروش خواهد رسید.
برایان کلی، بنیانگذار شرکت Points Guy
زمینهی فعالیت شرکت: این شرکت یک وبسایت مسافرتی دارد که نکات سفر، نقد دیگران، نکاتی در مورد نحوهی افزایش امتیاز کارتهای اعتباری و راهنمای سفر به نقاط مختلف را منتشر میکند.
داستان شکلگیری کسبوکار: پدر کلی مشاور بود و مجبور بود به مکانهای مختلفی سفر کند. آنها معمولا مسافتی که پدرشان طی کرده بود را در کتاب تعطیلات خانوادگی یادداشت میکردند و همین موضوع کلی را به سفر علاقهمند کرد. او بعد از فارغالتحصیلی نیمی از سال را به سفر میرفت و در مورد هتلها و خطوط هواپیمایی اطلاعات کسب میکرد. اما بعد از بحران اقتصادی و مشکلات مالی که پیش آمد دیگر قادر به انجام این کار نبود. از آنجایی که همکارانش دائما برای برنامهریزی سفر از او مشاوره میخواستند درنتیجه ایدهی جدیدی برای راهاندازی کسبوکار به ذهن کلی خطور کرد.
کلی میگوید: «من در محل کار بهعنوان فردی معرفی شده بودم که با نکات ریز سفر آشنایی دارد. برخی مردم حتی حاضر بودند به من ۵۰ دلار پرداخت کنند تا برنامهریزی بهتری برای سفر داشته باشند.» اما این کار موقت بود و کلی با پیشنهاد دوستانش تصمیم گرفت وبسایتی را در این زمینه راهاندازی کند تا درآمد خود را افزایش دهد. در سال ۲۰۱۰ یکی از همکاران او سایتی را به کمک وردپرس برای او طراحی کرد و به او گفت هر روز یک پست جدید در وبلاگ منتشر کند. او هیچ اطلاعاتی در مورد وردپرس و سئو نداشت و در زمان شروع احتمال نمیداد که بتواند به موفقیت برسد.
شرکت چگونه به سوددهی رسید: کلی در ابتدای کار خود از هیچ تبلیغی داخل وبسایت استفاده نکرد؛ زیرا نمیخواست کیفیت را فدای پول کند. اما بعد از مدتی دوستانش او را مجبور کردند این کار را بپذیرد و در نتیجه ماهی ۲۰۰ دلار درآمد داشت. اما پیشرفت اصلی سایت زمانی حاصل شد که در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰ هزار نفر از سایت بازدید کردند. بعد از این موضوع یکی از بانکها تصمیم گرفت به ازای فروش هر کارت اعتباری که از طریق لینکهای این وبسایت انجام میشود مبلغ ۱۵۰ دلار را به کلی پرداخت کند. درآمد حاصل از این کار در اولین ماه به ۵ هزار دلار رسید. زمانی که مقالهای در رابطه با این موضوع در نیویورک تایمز به چاپ رسید در عرض یک ماه برای او ۱۰۰ هزار دلار سود داشت و باعث شد کلی از شغل روزانهی خود استعفاد دهد. کلی این سایت را به Bankrate فروخت و مدتی بعد Red Ventures آن را خریداری کرد. صاحب جدید این وبسایت علم داده و بازاریابی برند را باهم ترکیب کرده و با ارائهی اپلیکیشن، نوع سرویسدهی آن را عوض کرده است.
راز موفقیت: کلی معتقد است قدرت استفاده از شبکههای اجتماعی او را از سایر وبسایتهای قدیمی با زمینهی کاری یکسان متمایز کرد. انعطافپذیری و استفاده از پلتفرمهای جدید همان چیزی است که میتواند موفقیت کسبوکارها را تضمین کند.
نکتهی شروع کسب و کار: کلی برای استخدام نیروهای جدید مردد بود و به همین دلیل به هرکدام از کارمندان شرکت وظایف متعددی را سپرده بود. اما همانطور که میدانید مردم زمانی که کارهای مختلفی برای انجام دادن داشته باشند نمیتوانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند. مدیریت خوب کارمندان و استخدام افراد مناسب برای هر کار کلید اصلی موفقیت است. کلی در این رابطه میگوید: «یکی از بزرگترین اشتباههایی که در این مدت داشتم و به آن اعتراف میکنم این است که افراد نامناسبی را برای برخی کارها انتخاب کردم.»
نکتهای برای مصرفکنندگان: مشتریهایی که دوست دارند امتیاز کارتهای اعتباری خود را افزایش دهند و نهایت استفاده را از آنها ببرند، باید در مخارج خود دقت کنند. اگر بدهیهای مربوط تا آخر ماه پرداخت نشوند از امتیاز آنها کاسته میشود و جایزهای دریافت نخواهند کرد. بنابراین باید دقت کنند که پول خود را چگونه مصرف میکنند و در انتخاب کارت اعتباری دقت بیشتری داشته باشند.
گریس لی، بنیانگذار شرکت WishPoints
زمینهی فعالیت شرکت: اپلیکیشن این شرکت به کاربران اجازه میدهد آرزوهای خود را در مورد سفر مورد علاقهشان ثبت کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. درنتیجه میتوانند سایر افراد علاقهمند به آن مکان را پیدا کنند. هر قدر تعداد افراد حاضر در یک سفر بیشتر باشد، شرکتهای هواپیمایی و هتلها تخفیف بیشتری به آنها میدهند.
داستان شکلگیری کسبوکار: لی حدود بیست سال در صنعت مراقبت از سلامتی کار کرده است و با تجزیهوتحلیل و پیشبینی دادهها آشنایی دارد. او همچنین علاقهی زیادی به سفر دارد و تا به حال به ۸۵ کشور در سراسر دنیا سفر کرده است. او تمام سفرهای کاری را با علاقه میپذیرد و نهایت استفاده را از آنها میبرد. اما بزرگترین دغدغهی او این بود که برنامهی خود را با دوستانش هماهنگ کند، اینکه بداند آنها دوست دارند به کجا سفر کنند و در طول سفر چه کارهایی انجام دهند. لی متوجه شد این موضوع دغدغهی بسیاری از انسانها است و پیشزمینهی او در صنعت تحلیل داده میتواند مشکل را از بین ببرد. او زمانی که هنوز مشغول کار قدیمی خود بود در رویداد استارتاپی در سال ۲۰۱۲ شرکت کرد و ایدهی خود را با دیگران در میان گذاشت. ایدهی او توانست بالاترین امتیاز رویداد را در مسابقه کسب کند. درنتیجه تصمیم گرفت ایدهی خود را بهعنوان یک کار جانبی پیادهسازی کند و نهایتا در سال ۲۰۱۶ تمام تمرکز خود را روی آن گذاشت. اپلیکیشن او در این مدت توانست بیش از سه میلیون کاربر را به خود جذب کند.
شرکت چگونه به سوددهی رسید: مدل کسبوکار لی کاملا واضح است. او از اطلاعات کاربران برای جمعآوری تخفیف سفر استفاده میکند. بهعنوان مثال اگر ۵۰۰ کاربر بخواهند از ایسلند دیدن کنند اپلیکیشن او پیشنهادهای جالبی در مورد خدمات پرواز و هتل به کاربران ارائه میدهد. درنهایت رقابتی که میان شرکتهای هواپیمایی به وجود میآید باعث میشود کاربران از حداکثر میزان تخفیف بهرهمند شوند.
راز موفقیت: لی در رابطه با راز موفقیتش میگوید: «همیشه اتفاقات غیر منتظرهای در زمینهی کار، روابط و امور مالی رخ میدهند که روند پیشرفت را کند میکنند. اما برداشتن قدمهای آهسته به سمت هدف اصلی رمز موفقیت و رشد یک کسبوکار است. نیازی نیست تمام کارها در یک روز تکمیل شوند و میتوان هر روز بخش کوچکی از کار را پیش برد.»
نکتهی شروع کسب و کار: راهاندازی یک کسبوکار یک چالش ذهنی است و شباهت زیادی به دوی ماراتن دارد. لی میگوید: «یک کارآفرین زمانی که شغل ۲۰ سالهی خود را رها میکند تا یک کار جدید را آغاز کند هر روز این سؤال را از خودش میپرسد که آیا تصمیم درستی گرفته است یا خیر. این عدم اطمینان میتواند با نگاه رو به جلو تبدیل به یک قدرت ذهنی شود و آیندهی کسبوکار را رقم بزند.»