تعداد بسیاری ایده برای شروع انواع استارت آپ وجود دارد که اگر با برنامه ریزی و استراتژی مناسب اجرا شود می تواند موفقیت آمیز باشد.یکی از این ایده ها ساخت اپلیکیشن خشکشویی آنلاین است که میتوان آن را تقریبا با سرمایه بسیار کمی شروع کرد. و هنگامی که به فکر شروع کسب و کار خشکشویی آنلاین هستید، فقط باید مطمئن شوید که شما تجهیزات شستشو و تمام ملزومات تمیز کردن لباس و را در اختیار دارید.
ایدههای خدماتی در کارآفرینی اینترنتی زودبازده، کمخطر و با سرمایهگذاری کمتری نسبت به ایدهای فروش یا تخصصی قابل اجرا هستند. یکی از بهترین راههای ایجاد یک منبع درآمد اینترنتی تسهیل یک بازار در حال فعالیت است. مثلا یک خشکشویی آنلاین راهاندازی کنید. منظور ما این نیست که بروید و یک مغازه خشکشویی تاسیس کنید، یک سامانه تحت وب ایجاد کنید که از طریق وبسایت یا اپلیکیشن به کاربران کمک کند تا در هر جایی بتوانند به نزدیکترین خشکشویی دسترسی داشته و سفارش شستشو یا اتو لباس و منسوجات خودشان را اینترنتی ثبت و ارسال کنند.
برنامه ریزی
تجربه: قبل از راه اندازه این کسب و کار اگر شما حداقل یکسال تجربه کارکردن در زمینه خشکشویی را داشته باشید راه شما را در این تجارت کوتاه تر میکند.تجربه در این زمینه به شما کمک میکند که مشخص کنید آیا ایده ساخت اپلیکیشن خشکشویی آنلاین برای شما مناسب است ؟ و آیا شما میتوانید نبوغ خود درا در این زمینه به کار ببرید و تجارت موفقی راه اندازی کنید؟ و برای شروع چقدر میتوانید درامد داشته باشید؟ و اینکه چطور با مشتریان ارتباط بهتری داشته باشید.
تحقیق در بازار: اگر تجربه کار کردن در این زمینه را ندارید , یک تحقیق کامل انجام دهید.مطالبی در این زمینه در صفحات وب جستجو کنید از کسانی که در این تجارت حضور دارند مستقیما سوال هایی را بپرسید تا ابهامات شما برطرف شود.
جمعیت منطقه ای که قرار است در آن کار کنید را برسی کنید.آمار را برسی کنید .قرار نیست شما در بازار بیش از حد اشباع شده شروع به کار کنید.
تصمیم گیری بر اساس محل و مدل کسب و کار: شما باید از قبل بدانید چه برنامه ای برای کسب و کار خود دارید با این حساب میتوانید به هزینه هایتان بپردازید و پیش بینی کنید.هزینه تجهیزات هزینه محل هزینه .شما میتوانید خود را به عنوان یک تجارت سازگار با محیط زیست معرفی کنید این ممکن است باعث شود جای خالی همچین تجارتی در جامعه را پر کنید.شما باید به روش حمل و نقل و ارسال و دیافت خدماتتان فکر کنید و راه حل هایی آماده کنید و شما قطعا به رانندگان قابل اعتماد نیاز دارید.همچنین میتوانید تصمیم بگیرید که آیا کارکنانی را استخدام کنید یا خیر.
یک خشکشویی با رنگ سبز را در نظر داشته باشید , بسیاری از خشکشویی های سنتی از مواد شیمیایی مضر استفاده میکنند شما میتوانید از پاک کننده های سبز که سالم و سازگار با محیط زیست هستند و از دی اکسید کربن برداشت شده است استفاده کنید که ایده بسیار جالب عامه پسندی است.
مدل کسب و کار: این طرح میتواند شامل لیستی رسمی از اهداف حرفه ای و برنامه هایی برای رسید به هدف اصلی باشد.این کار به عنوان الگویی برای تجارت شما عمل میکند و اگر بخواهید وامی دریافت کنید ممکن است لازم باشد.
با سامان دهی و مدیریت شروع کنید.این نقطه خوبی برای شروع تجارت شماست چون ساختار مدیریتی شرکت , معیار های حرفه ای برای هر کارمند و برنامه های شما برای حفظ مالکیت شرکت را مشخص میکند.
قدم بعدی این است که خدمات خود را با جزئیات کامل شرح دهید از جمله هر عاملی را که خدمات شما را از سایر سرویس دهندگان موجود جدا میکند.همچنین نحوه کارکرد خدمات و سرویس خود را باید توضیح دهید که شامل هرگونه درخاست های موجوددر انتظار و پیش بینی شده میباشد.
استراتژی بازاریابی خود را ارائه دهید از جمله اینکه چگونه قصد دارید وارد بازار شوید چگونه برای رشد تجاری خود برنامه ریزی میکنید چگونگی ترویج از طریق کانال های مختلف و چگونگی برنامه ریزی برای بازاریابی مشتریان خود.
ایجاد یک استراتژی فروش که شامل نیروی فروش پیشنهادی شما و فعالیتهای فروش پیش بینیشده شما میباشد.
در صورت لزوم پیش نویس درخواست سرمایگذار را تهیه کنید.این امر باید شامل نیاز های مالی فعلی شما الزامات مالی پیش بینی شده در یک دوره بلند مدت چگونگی استفاده از بودجه برای دریافت کمک مالی و برنامه های مالی استراتژیک برای ماه های آینده باشد.
بعد از اینکه شما یا همکار و یا شریکتان بازار را تحلیل کردید باید یک تصویر مالی تهیه کنید که شامل تارخچه اطلاعات مالی داده های مالی پیش بینی شده درآمد پیش بینی شده و سود و زیان است.
شروع کسب و کار
بودجه قابل اطمینان: هنگامی که بودجه ای را تعین کردید و سود و زیان پیش بینی شده خود را محاسبه کردید لازم است که برای تجارتتان تامین مالی انجام دهید.
چقدر نیاز دارید؟ بستگی به محل و تجهیزات مورد استفاده شما دارد.
این امکان وجود دارد که خشکشویی خود را با 40 میلیون سرمایه شروع کنید اما برخی از تجهیزات خاص صنعتی به 100 تا 150 میلیون تومان سرمایه نیاز دارند.برخی از خشک شویی های صنعتی و بزرگ برای شروع حداقل به 500 میلیون تومان سرمایه نیاز دارند.یهتر این است که شما با یک مشاور مالی مشورت کنید تا ببنید چقدر سرمایه لازم دارید.
ممکن است برای یک وام تجاری کوچک واجد شرایط باشید به بانک منطقه خود مراجعه کنید و در مورد صلاحیت دریافت وام سوال کنید.
استخدام: بهتر است که کارکنان شما با تجربه باشند و چگونگی کار کردن در خشکشویی را بلد باشند.برای بهتر عمل کردن کارکنانتان حقوق رقابتی و ساعتی پیشنهاد دهید
محمد رهی همیشه به فکر پیشرفت کردن و رسیدن به خواستههای خود بود. پس به فکر راهاندازی یک کسبوکار افتاد، ولی چه کسبوکاری میتوانست راهاندازی کند که هم تجربه و علمش را داشته باشد و هم نیاز به سرمایهگذاری سنگین نداشته باشد؟
ساخت اپلیکیشن؟
طراحی سایت؟
فروش هاست و سرور؟
در میان گزینههای بسیاری که محمد رهی در اختیار داشت تنها یک گزینه بود که میتوانست محمد را به موفقیت برساند، پس از اینجا به بعد داستان موفقیت محمد و استارت آپ زودذ دشور را از زبان محمد رهی بخوانید.
محمد رهی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی شکلگیری ایدهی زود شور گفت: «داستان از یک مهمانی ساده شروع شد، من و همسرم چون تازه زندگی مشترک را شروع کرده بودیم، به رسم خوب ایرانیها مهمانی زیاد دعوت میشدیم. ولی چون مشغلهی کاری من و همسرم در شرکت هاست ایران زیاد بود یک روز که مهمانی دعوت بودیم به خاطر نداشتن لباس تمیز غافلگیر شدم و چون از قبل در فکر راهاندازی یک کسب و کار بودم همین نداشتن لباس تمیز بهانهای شد برای اینکه این ایده را بررسی کنم که آیا خشکشویی آنلاین وجود دارد یا نه.»
رهی در ادامه به سؤالی در مورد سرمایهگذاری و هزینههای راهاندازی این سرویس گفت: «با تحقیقی که کردم دیدم این ایده هنوز اجرایی نشده و من اولین را راهاندازی کردم، مقدار سرمایهگذاری من و همسرم 38 میلیون و سعید که از دوستان خوب من هست 12 میلیون بوده است، این سرمایهگذاری اولیه ما در زودشور بود که البته چون هر سه نفر ما جوان بودیم این سرمایهگذاری در مرور زمان اتفاق افتاد.»
مؤسس زود شور در ادامه از موفقیتهای این سرویس گفت: «کار ما ابتدا از منزل من و همسرم شروع شد ولی هر سه میدانستیم که با گسترش کار و جذب راننده و... باید به فکر یک دفتر باشیم. پس دفتر بعدی ما یک اتاق از اتاقهای شرکت پدر همسرم در سیدخندان بود ولی آنجا هم بعد از سه ماه برای زودشور کوچک شد و این شد که ما در دفتر فعلی در لویزان مستقر شدیم.»
او در این مورد ادامه داد: «اولین مشتری زودشور یکماه بعد از راه اندازی ثبت سفارش کرد ولی این روند به سرعت تغییر کرد و زودشور در ایام قبل از عید نوروز بیشترین ثبت سفارش را تجربه کرد، کار زودشور ابتدا از مناطق 1 تا 4 شروع شد ولی خیلی زود مناطق یک تا هشت هم مورد پوشش قرار گرفتند و با تلاش بسیاری که صورت گرفت در حال حاضر مناطق 22 گانه تهران تحت پوشش زودشور می باشد. زودشور کارش را به سه نفر شروع کرد و الان خانواده زودشور 18 نفر هست.»
محمد رهی از چالشهای که با آنها دست و پنجه نرم میکند میگوید: «متاسفانه در کشورمان تا کسبوکاری براساس دانش و فناوری شکل میگیرد، تمام کسبوکارهای سنتی و صنفشان جبهه میگیرند که شاید استارت آپ جدید جای آنها را بگیرد و آنها نتواند با فناوری رقابت کنند. زودشور هم خارج از این ماجرا نبوده و از همان ابتدا در گرفتن مجوزها مشکل داشتهایم. با اینکه زودشور هیچ خشک شویی ندارد و تمام سفارشات خود را به خشکشوییهای منتخب و دارای مجوز میدهد، اما باز مقاومتها و چالشهایی در این مورد برای ما وجود دارد.»
مؤسس زودشور در مورد جذب سرمایه و تأثیر دانش در پیشرفت خود افرود: «جذب سرمایهگذار نیاز به زیرسازیهایی دارد تا هم سرمایهگذار نفع ببرد هم سرمایهپذیر پیشرفت کند، یکی از اقدامات خوب زودشور در شکل جذب سرمایهگذار بوده است، ما ابتدا زودشور را به موفقیت نزدیک کردیم و بعد برای پیشرفت بیشتر سرمایهگذار اقدام کردیم و موفق شدیم شرایط برد برد را برای زودشور و سرمایه گذار پدید بیاوریم.»
او در پایان در مورد تأثیر دانش بر مسیر پیشرفت افرود: «خیلی کمک کرد، مخصوصا برای ما که در ابتدای کار سرمایه چندانی نداشتیم، چون هزینهای برای طراحی سایت و اپلیکیشن ندادیم و خودمان طراحی کردیم، باعث شد بتوانیم پولمان را جاهای دیگر هزینه کنیم. البته طراحی اپلیکیشن و سایت زودشور هر روز در حال بازطراحی و پیشرفت است و با اینکه دیگر خودم این کار انجام نمیدهیم ولی چون دانش کافی برای نظارت و ایدهدادن دارم، کارها راحتتر و سریعتر پیش میرود.»